Saturday 11 August 2018

Skincare Routine- Rawatan Untuk Bibir kering & Menggelupas.










1-      Sapu madu



Ha, step ni adalah step yang selalu cik blogger dan kengkwan selalu buat time duk asrama sekolah dulu, seronok sambil lepak ngan kengkawan sambil share tips skincare, cara dia tersangatlah mudah, ambil sedikit madu asli dan oleskan pada bibir sebelum tidur setiap hari. Madu akan meghilangkan kulit yang menggelupas selain melembapkan bibir.



2-      Air



Air adalah sangat penting untuk memastikan badan sentiasa dalam keadaan yang baik, air juga adalah sesuatu yang penting untuk mengelakkan bibir kita daripada kering dan menggelupas. Oleh itu, minumlah air yang secukupnya untuk mngelakkan bibir menggelupas selain baik untuk kesihatan tubuh badan.



3-      Skrub



Skrub juga dapat mengatasi masalah bibir kering dan menggelupas, selain dapat menghilangkan sel-sel kulit mati pada bibir, pastikan anda menggunakan skrub bibir dan gosok secara perlahan-lahan untuk mengelakkan bibir daripada terluka. Madu yang dicampurkan dengan sedikit gula juga dapat dijadikan skrub dan lebih mudah dan alami.



4-      Minyak zaitun



Jangan tak tau, minyak zaitun juga dapat digunakan untuk  merawat bibir yang kering dan menggelupas ni. Sapu sedikit minyak zaitun pada bibir untuk mendapatkan bibir yang lembab dan tidak menggelupas.



5-      Elakkan menjilat bibir



Mesti pernah buat kan? Ha…menjilat bibir juga adalah 1 faktor yang menyebabkan bibir kering dan menggelupas, jadi elakkan dari menjilat bibir anda.



6-      Petroleum jelly



Amalkan menyapu petroleum jelly pada bibir sebelum tidur setiap hari. Ini berkesan untuk menjadikan bibir tidak kering.



Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment