Tuesday 9 July 2013

#JABUTICABA,ANGGUR YG TMBUH PADA BATANG POKOK DAN DAHAN#

ASSALAMUALAIKUM


Korang penah dgar nama pkok nih.....msty ade yg pnah...n xkrang jgak yg xpnah kn3..hehehe....meh aq cter ckit sal buah ni yg aq godek2 n jmpe at tenet la kn..kakakakaka...xde lor..tdi godek2 la cter sal anggur nih....tup2 nmpk info buah ni...nmpk cam best je....n mmg cam anggur pon...jom2..cekidaud...!!!

 

"Pokok ini mempunyai daun berwarna salmon apabila mereka masih muda, bertukar hijau apabila sudah tua/matang. Ia adalah pokok yang lambat membesar yang memerlukan tempat lembap,tanah ringan berasid untuk pertumbuhan yg baik. pokok ni mudah tumbuh dan membesar pada apa2 keadaan, dan akan tumbuh dengan baik walaupun pada tanah jenis pasir pantai,selagi mereka terdedah kepada pengairan. Bunganya berwarna putih dan berkembang terus dari yang batang dalam cauliflorous kebiasaan. Kebiasaannya pokok ini berbunga dan berbuah hanya sekali atau dua kali setahun, tetapi apabila ia berada di sesuatu tempat yg mempunyai pengairan yg berterusan ia akan kerap berbunga,dan buahnya boleh didapati sepanjang tahun di kawasan tropika.
 
 


Buah pokok ini berukuran 3-4 cm garis pusat dengan satu hingga empat biji yang besar, yang tumbuh secara langsung di atas batang utama dan dahan,yg secara lansung berbeza dari kebanyakan pokok buahan dan anggur lain. Ia mempunyai kulit yg tebal,berwarna ungu, kulit astringen yang berasa manis,isi yg berwarna merah jambu putih atau cerah. Biasa dalam pasaran Brazil, jabuticabas sebahagian besarnya dimakan segar; populariti mereka telah disamakan dengan anggur di Amerika Syarikat. Buah-buahan segar biasanya boleh mula ditapai 3 hingga 4 hari selepas musim menuai, jadi mereka sering digunakan untuk membuat jem, tart, wain, dan minuman beralkohol. Oleh kerana jangka hayat pokok ini sangat pendek, buah-buahan segar jabuticaba amat jarang berada didalam pasaran di luar kawasan penanaman. Secara tradisinya,kulit buah ini yg dijemur dibawah cahaya matahari sehingga kering telah digunakan sebagai rawatan untuk hemoptysis, asma, cirit-birit, dan gargled untuk keradangan kronik tonsil."










 
  








#Sedap kn tgok buah2 2..rsa mcm nk je aq kutip2 n ngap tros...huhuhu....sumber aq dpat sal buah ni adlah en.google n wikipedia yg dah aq olah n edit..hahahah..almaklumla...google nih bla da bhsa mlyu die tggang langgang bla da translate....so aq olah la ikot kpla otak aq pham..law korang nk detail korang pegi la tnya en.wikipedia 2 ha...kekekekeke

8 comments:

  1. hoho..tp mcm geli tgk banyak sgt kat dahan die..hehehe

    ReplyDelete
  2. hahahhahaah...sblom cik mun nk petik 2...cik mun kne ttup mta...jgn tgok t geli..hehehehe

    ReplyDelete
  3. hai.. salam kenal,
    follower no.136
    done follow sini,
    jom follow teman yea yunk..=)

    http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa rasanya ada tak yang tahu, berapa lama jangka masa dia berbuah bermula dari ianya ditanam....

      Delete
    2. rasa rasanya ada tak yang tahu, berapa lama jangka masa dia berbuah bermula dari ianya ditanam....

      Delete
  4. lebat pulak tu.. kalau boleh tanam depan rumah, nice jugak ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ap g..pat cri benih..tnam..pas 2 bg kt kte sme taw

      Delete